Art framing

Glas

Glas ? Duidelijk een belangrijk materiaal
 
Aan de keuze van het juiste glas wordt meestal te weinig aandacht besteed. En dat terwijl het vaak in grote mate bijdraagt aan de algemene indruk die een omlijsting maakt. Anti-reflecterend glas respectievelijk ontspiegeld glas heeft als basis floatglas ook wel vensterglas genoemd. Ook al worden reflecties zo verminderd, de kleuren en het contrast van de afbeelding worden hierdoor echter duidelijk nadelig beïnvloed De kleuren verliezen aan helderheid, dit effect neemt toe naarmate de afstand tussen object en glas groter wordt,  het effect wordt wel positief beinvloed door het toepassen van enkelzijdig geëtst glas. Het verlies aan kleur wordt hiermee zoveel mogelijk voorkomen. Door Art framing wordt dan ook uitsluitend enkelzijdig geëtst glas (Reflo galerie glas) toegepast. Een echte kunstliefhebber zal niet snel een dergelijk soort glas toepassen.

 Floatglas en vensterglas
 
Dit standaard-glas wordt meestal aangeduid als vensterglas omdat het groenig van kleur is en sterk spiegelt, is het niet de beste oplossing voor een inlijsting (wel de standaard) . Maar wel duidelijk de minst kostbare, voor lijsten tot een afmeting van ongeveer 70 x 100 cm in enkeldik (2mm) toepasbaar daarboven dient men zogenaamd dubbeldik (3mm) toe te passen de kans op breuk neemt af het gewicht, een niet onbelangrijke factor, neemt echter flink toe beter is het dan ook op dat moment helder geëxtrudeerd plexiglas toe te passen. Verkrijbaar in de diktes 2,3, en 4mm.
 
Witglas

Witglas wordt op dezelfde manier vervaardigd als floatglas (groen glas) maar met met een veel lager ijzergehalte waardoor het geen groene verkleuring van het kunstwerk veroorzaakt. De lijstenmaker wil dit graag als standaard toepassen de klant ecter geeft veelal de voorkeur aan gewoon floatglas mede door het redelijk grote verschil in prijs witglas is ongeveer 70% duurder.

Museumglas

De definitie van Museum Glas is eigenlijk heel simpel, Wit glas met een Coating. Deze term Museum Glas kan dus nooit gebruikt worden voor geëtst glas! Een van de betere glassoorten in deze serie is zonder twijfel  Perfect White ArtGlass. Dit is een wit (Perfect White Clear) glas met een interferentie coating. Deze coating bestaat uit Metaal-Oxiden en wordt doormiddel van een dompeltechniek aangebracht en daarna ingebakken. Deze Metaal-Oxiden reflecteren het invallende licht op zo’n manier, dat het zich  zelf neutraliseert. Het glas lijkt daardoor  onzichtbaar. Ook zeer goede voorbeelden van Museum glas zijn Mirogard, Luxar Classic NG, Clear Colour, Art Control en Clarity . Bijna al deze soorten worden gemaakt door middel van de zogenaamde Sputter Techniek (met uitzondering van ArtGlass, Mirogard & Clarity) waardoor de coating als het ware op beide zijden van de glasplaat gespoten wordt. Doordat de coating daarna niet altijd wordt ingebakken blijft deze meestal kwetsbaarder dan wat bijvoorbeeld bij ArtGlass en Mirogard het geval is.

UV Werend Glas

Alle soorten glas kunnen verder voorzien worden van een enkel - of tweezijdig UV werende laag. Deze laag zal altijd, ongeacht de fabrikaat, een iets of wat verbruinende tint veroorzaken op het kunstwerk en werkt ten alle tijden alleen maar verkleuring vertragend! Al het normale glas heeft standaard 34-45% UV werende eigenschappen,ook onze huisramen hebben deze UV factor. Maar alleen een UV factor van boven de 70% heeft echt een vertragend effect.  Bij een enkelzijdige UV coating moet de UV laag dan ook altijd aan de kant van het kunstwerk geplaatst worden.